Berat Badan Meningkat Ketika Musim Perayaan

Di Malaysia, Tinjaun Kesihatan Kebangsaan dan Morbiditi (NHMS) pada tahun 2019 mendapati bahawa sekitar separuh (50.1%) individu mengalami masalah berat badan.

Angka ini merangkumi 30.4% individu yang mengalami masalah berat badan berlebihan serta 19.7% lagi individu mengalami masalah obesiti.

Musim perayaan bukan tempoh untuk “membalas dendam”. Ini adalah kerana sering kali dianggap musim perayaan adalah masa untuk mengambil peluang merasai pelbagai jenis makanan enak yang disediakan. Pengambilan kalori berlebihan ini boleh menyebabkan berat badan naik mendadak.

Hidangan hari raya biasanya tinggi lemak, protein dan karbohidrat. Justeru, setiap pengambilan makanan haruslah dibuat pada kadarnya bagi mengelakkan kenaikkan berat badan sekali gus menjadi punca pelbagai penyakit kronik.

Pengambilan makanan hendaklah seimbang iaitu mengandungi semua kumpulan makanan seperti di dalam piramid makanan seperti kumpulan sayuran dan buah, bijiran, protein dan lemak, garam dan gula serta mengamalkan keserderhanaan iaitu mengambil makanan seimbang dengan kuantiti yang diperlukan mengikut panduan Pinggan Sihat Malaysia.

Mengawal selera makan ketika musim perayaan bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi boleh dilakukan.

Bagaimana caranya?

  1. Mulakan dengan makan buah atau salad terlebih dahulu. Nutrien dan serat yang terdapat dalam sayur dan buah akan membuatkan anda berasa kenyang. Ini boleh mengelakkan makan dalam kuantiti yang banyak.
  2. Elakkan minuman manis dan berkabohidrat. Sebaiknya pilih untuk minum air kosong. Ini bukan sahaja lebih sihat malah badan juga mendapat hidrasi mencukupi berbanding air manis.
  3. ‘Jauhi’ makanan. Ini bukanlah bermaksud anda tidak boleh makan langsung. Anda disarankan untuk meninggalkan meja atau menjauhi kawasan yang terdapat makanan. Secara psikologi, apabila melihat makanan, anda akan rasa mahu makan biarpuan anda tidak lapar.
  4. Kawal saiz pengambilan makanan anda.
  5. Makan hidangan seimbang dua hingga tiga kali sehari.
  6. Aktifkan diri dengan kerja rumah.
  7. Melalukan senaman ringan. Anda boleh mengambil masa untuk melakukan senaman di rumah menggunakan alatan ringan di rumah atau mengajak bersama keluarga untuk berjalan di sekitar kawasan rumah.
  8. Selitkan masa untuk bersenam pada tahap sederhana sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Senaman boleh dibahagikan kepada beberapa sesi dalam sehari (10-15 minit setiap sesi). Contoh senaman tahap sederhana adalah berjalan pantas dan berbasikal. Mulakan pada tahap rendah sekiranya anda belum biasa melakukan senaman. Pastikan kesihatan anda berada di tahap optima semasa melakukan senaman pada tahap ini bagi mengelakkan kecederaan atau komplikasi kesihatan.

Aspek kesihatan mestilah dititik beratkan tanpa mengira masa dan tidak boleh diambil lewa pada bulan tertentu sahaja. Kita hidup bukan untuk makan, tapi makan untuk hidup.